EĞİTİM KATALOĞU
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
BBY5.110 AÇIK BİLİM VE KÜTÜPHANELER 3,00 0,00 0,00 3,00 6,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Yüksek Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Bu ders açık bilim kapsamındaki etkinliklere ve kavramlara odaklanırken, bunların kütüphaneler ile olan ilişkisini de ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Buna bağlı olarak, kütüphanelerin ve kütüphanecilerin açık bilim kapsamında üstlenmeleri gereken görevlerin ortaya çıkartması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği : Açık bilim ile bağlantılı açık erişim, kurumsal arşivler, açık hakemlik, açık bilim politikaları, tekrarlanabilirlik, vatandaş bilimi vb. gibi konular dersin içeriğini oluşturur. Bu konuların kütüphaneler ile olan bağlantısı da ders kapsamında işlenmektedir.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Ayris, P ve Ignat, T. (2018) Defining the role of libraries in the Open Science landscape: a reflection on current European practice. Open Information Science, 2 (1). /Cigarini, A., Bonhoure, I., Vicens, J. ve Perelló, J. (2021) Public libraries embrace citizen science: Strengths and challenges. Libr. Inf. Sci. Res., 43, 101090. / Fenerci, T. (2024) Açık bilim politikaları ve üniversite kütüphanelerine yansımaları. P. Bezirci ve I. İ. Sert (Yay. Haz.) Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilgi ve Belge Yönetimi Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 657-681). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi / 4- Munafò, M. R., Chambers, C. D., Collins, A. M., Fortunato, L. ve Macleod, M. R. (2020). Research culture and reproducibility. Trends in Cognitive Sciences, 24(2). / OECD (2015). / Making open science a reality. OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, No. 25, OECD Publishing, Paris. / Tapfuma, M. M. ve Hoskins, R. G. (2019). Open science disrupting the status quo in academic libraries: A perspective of Zimbabwe. The Journal of Academic Librarianship, 45(4), 406-412 / Zencir, M. B. (2024) “Tekrarlanabilirlik krizi” bağlamında açık bilim girişimi ve akademik kütüphanelere etkisi. P. Bezirci ve I. İ. Sert (Yay. Haz.) Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilgi ve Belge Yönetimi Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 945-964). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Tartışma, anlatım, soru-yanıt, rapor hazırlama ve/veya sunma, beyin fırtınası.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Yoktur.
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Dr. Öğr. Üyesi Mithat Baver Zencir
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Yoktur.
Dersin Verilişi : Yüz yüze
En Son Güncelleme Tarihi : 29.07.2024 11:14:01
Dosya İndirilme Tarihi : 11.04.2025

  • 1 Açık bilimin kapsamını ve felsefeni öğrenmek.
  • 2 Açık bilim bağlantılı vatandaş bilimi, tekrarlanabilirlik, açık hakemlik, kurumsal arşivler vb. konularda bilgi sahibi olur.
  • 3 Açık bilim bağlantılı konularda; kütüphanelerde sunulacak hizmetleri, üstlenilebilecek görevleri ve kütüphaneciler açısından gerekli olabilecek yeni uzmanlıkları bilir.
  • 4 Açık bilim bağlamında oluşturulacak kütüphane politikalarını öğrenir.
  • 5 Kütüphanelerde açık bilime dönük sunulan hizmetler bağlamında yaşanabilecek problemleri bilir ve çözüm önerileri getirir.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Dersin amacı, kapsamı, terminoloji, kaynaklar ve yöntem.
2.Hafta *Bilimde açıklık ve açık bilim felsefesi
3.Hafta *Bilimde açıklık ve açık bilim felsefesi
4.Hafta *Açık erişim, açık hakemlik, açık metodoloji ve vatandaş bilimi
5.Hafta *Açık erişim, açık hakemlik, açık metodoloji ve vatandaş bilimi
6.Hafta *Türkiye'de açık erişim ve kurumsal arşivler
7.Hafta *Ara sınav
8.Hafta *Vatandaş bilimi ve kütüphaneler
9.Hafta *Tekrarlanabilirlik
10.Hafta *Tekrarlanabilir ve açık araştırma kültürünün akademik kütüphanelere etkileri
11.Hafta *Tekrarlanabilir ve açık araştırma kültürünün akademik kütüphanelere etkileri
12.Hafta *Kütüphanelerden açık bilim çalışmalarına dönük örnekler.
13.Hafta *Kütüphaneler için açık bilim politikaları
14.Hafta *Kütüphanelerde açık bilime dönük sunulan hizmetler bağlamında problemler ve çözüm önerileri

  • 1 Vize : 40,000
  • 2 Final : 60,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture 14 2,00 28,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 20,00 20,00
Vize / Midterms 1 2,00 2,00
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture 14 3,00 42,00
Final / Final 1 3,00 3,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 40,00 40,00
Toplam : 177,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 6
AKTS : 6,00