Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BBY5.110 | AÇIK BİLİM VE KÜTÜPHANELER | 3,00 | 0,00 | 0,00 | 3,00 | 6,00 |
Dersin Dili | : | Türkçe |
---|---|---|
Dersin Seviyesi | : | Yüksek Lisans |
Dersin Tipi | : | Zorunlu |
Ön Koşullar | : | Yok |
Dersin Amacı | : | Bu ders açık bilim kapsamındaki etkinliklere ve kavramlara odaklanırken, bunların kütüphaneler ile olan ilişkisini de ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Buna bağlı olarak, kütüphanelerin ve kütüphanecilerin açık bilim kapsamında üstlenmeleri gereken görevlerin ortaya çıkartması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | : | Açık bilim ile bağlantılı açık erişim, kurumsal arşivler, açık hakemlik, açık bilim politikaları, tekrarlanabilirlik, vatandaş bilimi vb. gibi konular dersin içeriğini oluşturur. Bu konuların kütüphaneler ile olan bağlantısı da ders kapsamında işlenmektedir. |
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | : | Ayris, P ve Ignat, T. (2018) Defining the role of libraries in the Open Science landscape: a reflection on current European practice. Open Information Science, 2 (1). /Cigarini, A., Bonhoure, I., Vicens, J. ve Perelló, J. (2021) Public libraries embrace citizen science: Strengths and challenges. Libr. Inf. Sci. Res., 43, 101090. / Fenerci, T. (2024) Açık bilim politikaları ve üniversite kütüphanelerine yansımaları. P. Bezirci ve I. İ. Sert (Yay. Haz.) Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilgi ve Belge Yönetimi Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 657-681). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi / 4- Munafò, M. R., Chambers, C. D., Collins, A. M., Fortunato, L. ve Macleod, M. R. (2020). Research culture and reproducibility. Trends in Cognitive Sciences, 24(2). / OECD (2015). / Making open science a reality. OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, No. 25, OECD Publishing, Paris. / Tapfuma, M. M. ve Hoskins, R. G. (2019). Open science disrupting the status quo in academic libraries: A perspective of Zimbabwe. The Journal of Academic Librarianship, 45(4), 406-412 / Zencir, M. B. (2024) “Tekrarlanabilirlik krizi” bağlamında açık bilim girişimi ve akademik kütüphanelere etkisi. P. Bezirci ve I. İ. Sert (Yay. Haz.) Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilgi ve Belge Yönetimi Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 945-964). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi. |
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri | : | Tartışma, anlatım, soru-yanıt, rapor hazırlama ve/veya sunma, beyin fırtınası. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | : | Yoktur. |
Dersi Veren Öğretim Elemanları | : | Dr. Öğr. Üyesi Mithat Baver Zencir |
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları | : | Yoktur. |
Dersin Verilişi | : | Yüz yüze |
En Son Güncelleme Tarihi | : | 29.07.2024 11:14:01 |
Dosya İndirilme Tarihi | : | 11.04.2025 |
Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|
Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Hazırlık Bilgileri | Öğretim Metodları | Dersin Öğrenme Çıktıları | |
---|---|---|---|---|---|---|
1.Hafta | *Dersin amacı, kapsamı, terminoloji, kaynaklar ve yöntem. |
|||||
2.Hafta | *Bilimde açıklık ve açık bilim felsefesi |
|||||
3.Hafta | *Bilimde açıklık ve açık bilim felsefesi |
|||||
4.Hafta | *Açık erişim, açık hakemlik, açık metodoloji ve vatandaş bilimi |
|||||
5.Hafta | *Açık erişim, açık hakemlik, açık metodoloji ve vatandaş bilimi |
|||||
6.Hafta | *Türkiye'de açık erişim ve kurumsal arşivler |
|||||
7.Hafta | *Ara sınav |
|||||
8.Hafta | *Vatandaş bilimi ve kütüphaneler |
|||||
9.Hafta | *Tekrarlanabilirlik |
|||||
10.Hafta | *Tekrarlanabilir ve açık araştırma kültürünün akademik kütüphanelere etkileri |
|||||
11.Hafta | *Tekrarlanabilir ve açık araştırma kültürünün akademik kütüphanelere etkileri |
|||||
12.Hafta | *Kütüphanelerden açık bilim çalışmalarına dönük örnekler. |
|||||
13.Hafta | *Kütüphaneler için açık bilim politikaları |
|||||
14.Hafta | *Kütüphanelerde açık bilime dönük sunulan hizmetler bağlamında problemler ve çözüm önerileri |
Aktiviteler | Sayı | Süresi(Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Derse Katılım / Attending lectures | 14 | 3,00 | 42,00 |
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture | 14 | 2,00 | 28,00 |
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm | 1 | 20,00 | 20,00 |
Vize / Midterms | 1 | 2,00 | 2,00 |
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture | 14 | 3,00 | 42,00 |
Final / Final | 1 | 3,00 | 3,00 |
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final | 1 | 40,00 | 40,00 |
Toplam : | 177,00 | ||
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : | 6 | ||
AKTS : | 6,00 |