Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TAR213 | TARİH YAZICILIĞI I | 2,00 | 0,00 | 0,00 | 2,00 | 4,00 |
Dersin Dili | : | Türkçe |
---|---|---|
Dersin Seviyesi | : | Lisans |
Dersin Tipi | : | Zorunlu |
Ön Koşullar | : | Yok |
Dersin Amacı | : | Öğrencilere başlangıcından günümüze tarih yazıcılığının gelişimine genel bir bakış açısı kazandırmak; onları ağırlıklı olarak 19. yüzyıldan itibaren modern tarih yazıcılığındaki farklı yaklaşım ve ekoller hakkında bilgilendirmek ve tarih yazıcılığına aktif olarak hazırlanmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | : | Antik dönemde tarihyazımı, Heredot ve Thukidides gibi örnekler, Roma, Hıristiyan ve İslam dünyasında tarih nasıl yazımı. Rönesans ve Reform'un tarih yazımına etkileri. Tarihin bağımsız bir bilim dalı haline geliş süreci. 20. Yüzyılda farklı tarih yazma biçimleri. Postmodernizm ve tarih alanı. |
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | : | 1] G.G. Iggers, Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı, (çev. Gül Çağalı Güven), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000. 2] Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009. 3] Paul Veyne, Tarih Nasıl Yazılır?, (çev. Nihan Özyıldırım), İstanbul: Metis, 2014. 4] Clarisse Coulomb, Anne Lemonde, Yves Santamaria, François Cadiou, Tarih Nasıl Yapılır?, (çev. Devrim Çetinkasap), İstanbul: İletişim, 2013. 5] Tarih Nasıl Yazılır? Tarihyazımı İçin Çağdaş Bir Metodoloji, (ed. Ahmet Şimşek), İstanbul: Tarihçi Kitabevi, 2011. |
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri | : | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | : | Yoktur |
Dersi Veren Öğretim Elemanları | : | Prof. Dr. Yahya Kemal Taştan |
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları | : | Yoktur |
Dersin Verilişi | : | Yüz yüze |
En Son Güncelleme Tarihi | : | 13.02.2025 21:52:19 |
Dosya İndirilme Tarihi | : | 21.05.2025 |
Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|
Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Hazırlık Bilgileri | Öğretim Metodları | Dersin Öğrenme Çıktıları | |
---|---|---|---|---|---|---|
1.Hafta | *Dersin tanımı ve kaynaklar |
*Fahri Sakal, "Tarihyazımında Genel Kavramlar", Tarih Nasıl Yazılır? Tarihyazımı İçin Çağdaş Bir Metodoloji, (ed. Ahmet Şimşek), İstanbul 2011, s. 67-92; Fatma Acun, "Tarih Kaynakları", Tarih Nasıl Yazılır? Tarihyazımı İçin Çağdaş Bir Metodoloji, (ed. Ahmet Şimşek), İstanbul 2011, s. 119-150. |
||||
2.Hafta | *Tarihin babaları: Heredot ve Thukidides |
*R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, (çev. Kurtuluş Dinçer), İstanbul 1990, s. 33-38, 46-48; J.L. Myres, Herodotus, Father of History, New York 1953, s. 60-82; Roberto Nicolai, "Thucydides’ Archaeology: Between Epic and Oral Traditions", in The Historian's Craft in the Age of Herodotus, (ed. Nino Luraghi), New York 2001, s. 263-285. |
||||
3.Hafta | *Antik Dönemde Tarih Yazımı |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 21-61. |
||||
4.Hafta | *Roma İmparatorluğu Döneminde Tarih Yazımı |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 62-108; Kamil Doğancı, "Polybius’un tarih anlayışı ve tarih yazım yöntemi üzerine", International Journal of Human Sciences, 11/2, (2014), s. 1167-1180. |
||||
5.Hafta | *Ortaçağda Hıristiyan ve İslam Dünyasında Tarihyazımı |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 109-183; Chikh Bouamrane, "İslam Tarihçiliği ve Tarihlerine Bir Bakış", (çev. Nesimi Yazıcı), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 30, (1988), s. 265-277; Mustafa Fayda, "Tarih", DİA, 40, s. 30-36; Yves Lacoste, İbni Haldun, Tarih Biliminin Doğuşu, İstanbul 2012, s. 155-172 |
||||
6.Hafta | *Rönesans ve Reform sonrası Tarih |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 184-256. |
||||
7.Hafta | *18. Yüzyılda Tarih Yazımı |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 257-340. |
||||
8.Hafta | *Ara Sınav |
|||||
9.Hafta | *Modern Tarih Yazımı (1860-1914) |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 341-405. |
||||
10.Hafta | *Modern Tarih Yazımı (1860-1914) |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 406-510. |
||||
11.Hafta | *Annales Okulu |
*Ernst Breisach, Tarihyazımı, (çev. Hülya Kocaoğlu), İstanbul 2009, s. 462-469; Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Ekolü, (çev. Mehmet Küçük), İstanbul 2002, s. 23-180; G.G. Iggers, Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı, (çev. Gül Çağalı Güven), İstanbul 2000, s. 51-65. |
||||
12.Hafta | *Mikro Tarih: Gündelik Hayatın Tarihi |
*Elnur Ağayev, "Mikro Tarih", Tarih İçin Metodoloji, (ed. Ahmet Şimşek), Ankara 2015, s. 140-147; G.G. Iggers, Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı, (çev. Gül Çağalı Güven), İstanbul 2000, s. 103-120; Christian Meier, "Makro ve Mikro Tarih İlişkisi Üzerine Notlar", (çev. Doğan Gün), Memleket Siyaset, Yönetim, VII/18, (2012), 100-125. |
||||
13.Hafta | *Postmodernist Tarihyazımı |
*D.D. Roberts, "Postmodernism and history: Missing the missed connection", History and
Theory, 44, (2005), s. 240-252; Kaya Yılmaz, "Postmodernist Tarih Yaklaşımı: Postmodernizmin Tarih Eğitimi İçin Doğurguları", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
Sayı 34, (Temmuz 2013/II), s. 197-209. |
||||
14.Hafta | *Tarih ve Kurmaca |
*Ayşegül Keskin, "Postmodern Dünyada Modern Tarih Yapmak Üzerine", Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, IX/15, (2008/II), s. 353-362; İbrahim Kavaz, "Tarihselcilik Anlayışı ve Tarihî Romanlarda Gerçeklik Üzerine Bir Değerlendirme", Bilig, 63, (Güz 2012), s. 93-110; Anthony Grafton, Kalpazanlar ve Eleştirmenler, Batı Tarihçiliğinde Yaratıcılık ve Sahtekârlık, Ankara 1998, s. 16-42. |
Aktiviteler | Sayı | Süresi(Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final | 1 | 12,00 | 12,00 |
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm | 1 | 6,00 | 6,00 |
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture | 14 | 2,00 | 28,00 |
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture | 14 | 3,00 | 42,00 |
Derse Katılım / Attending lectures | 14 | 2,00 | 28,00 |
Final / Final | 1 | 2,00 | 2,00 |
Vize / Midterms | 1 | 2,00 | 2,00 |
Toplam : | 120,00 | ||
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : | 4 | ||
AKTS : | 4,00 |