EĞİTİM KATALOĞU
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
BBY 430 BİLİM TARİHİ 3,00 0,00 0,00 3,00 5,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Bu derste; öğrencilerin insanlık tarihinin vazgeçilmez alanlarından biri olan bilim dünyasına ilişkin genel bir fikir sahibi olmaları ve derste öğrendiklerini kendi alanlarında günümüz koşulları ışığında yeniden yorumlayarak kendilerinde zenginliğe dönüştürmeleri amaçlanmıştır. Nihai amaç ise öğrencilerin bilim tarihi ile bilgi ve belge yönetimi ilişkisini kavrayıp bunu kazanıma dönüştürmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği : Ders kapsamında; tarih öncesi dönemden başlayarak günümüze kadar insanoğlunun bilgi ve bilimle olan yol arkadaşlığı incelenecektir. Bu bağlamda süreç içinde insanlık tarihine ilham olan, basamak atlatan deneyimler bilimle ilişkilendirilerek, bilimin geçmişten bu güne tarihimizde üstlendiği kimlik çeşitliliği ortaya konulacaktır. Son olarak bilim tarihi ile bilgi ve belge yönetimi disiplini ilişkisi etkileşimli olarak ele alınacaktır.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Conner, C. D. (2012). Halkların Bilim Tarihi. Z. Ç. Kanburoğlu (Çev.). İstanbul: TÜBİTAK McClellan III, J. E. ve Dorn, H. (2008). Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji 2 bs. İstanbul: Arkadaş Yayınları. Ronan, C. A. (2018). Bilim Tarihi: Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. 4. bs. İstanbul: TÜBİTAK Yayınları. Yıldırım, C. (2016). Bilim Tarihi. 2. bs. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Ders kapsamında her hafta öğrencilere slayt hazırlanarak sunum yapılacaktır. Sunumun yanı sıra videolar eşliğinde öğretiler pekiştirilecektir. Öğrencilere araştırma ödevleri verilerek derste sınıf ile paylaşmaları sağlanacaktır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Derste aşağıdaki yardımcı kaynaklar aktif ve interaktif şekilde öğrencilerle paylaşılacaktır; Burke, P. (2002). Bilginin Toplumsal Tarihi. M. Tunçay (Çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Burke, P. (2012). Bilginin Toplumsal Tarihi II: Encyclopedie’den Wikipedia’ya. M. Tunçay (Çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Prof. Dr. Mehmet Ali Akkaya
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Yoktur
Dersin Verilişi : Ders her hafta ders için ayrılmış olan derslikte ilgili materyaller desteğinde yüz yüze işlenecektir.
En Son Güncelleme Tarihi : 15.01.2025 21:48:59
Dosya İndirilme Tarihi : 26.04.2025

  • 1 Bilginin ve bilimin insanlık için ne anlama geldiği konusunda bilgi sahibi olur.
  • 2 Bilimin teknoloji ile olan ilişkisi ve bu ilişkinin insanlığa yansıması hakkında ilişki kurabilir.
  • 3 Bilim ve bilim tarihini eğitimini aldığı disiplin özellinde değerlendirebilir.
  • 4 Bilimin bilgi toplumundaki anlam ve önemi hakkında genel anlamda bir fikir sahibi olur. Bu ilişkiyi bilginin anlam ve önemi ile bağdaştırabilir.
  • 5 Bilimin yakın gelecekte insanlığa yönlendirici etkisi hakkında öngörü geliştirebilir. Bu noktada bilgiyi doğru konumlandırabilir.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Bilim ve felsefesi hakkında genel bir yaklaşım.
2.Hafta *Bilgi-bilim-teknoloji ilişkisi ve insanlık için anlamı.
3.Hafta *Mezopotamya’nın eski uygarlıklarında bilim ve toplumsal yaşama etkisi.
4.Hafta *Mısır ve Uzak Doğuda bilimin serüveni.
5.Hafta *Helenistik dönem Avrupa’sında bilim ve kimlik değişimi.
6.Hafta *Ortaçağ Avrupa’sı ve İslam dünyasında bilim.
7.Hafta *Rönesans ve bilimsel aydınlanma ile yeniden şekillenen dünya. Bu süreçte bilginin değişen anlamı.
8.Hafta *Ara Sınav
9.Hafta *Reform hareketleri ve bilimde disipliner çeşitlenme.
10.Hafta *Aydınlanma Çağı ve bilim. Bu değişimde bilgi ve bilgi merkezlerinin rolü.
11.Hafta *Endüstri Devrimi ve bilim. Bu değişimde bilgi ve bilgi merkezlerinin rolü.
12.Hafta *Çağdaş bilim ve 20’inci yüzyıla getirdikleri.
13.Hafta *Günümüzün uygulamalı bilim ve teknolojisi. Bu etkide bilginin anlam ve önemi.
14.Hafta *Bilimde bilişim teknolojisi odaklı değişim ve bu süreçte internetin önemi ve bilgi

  • 1 Ara Sınav (Bütünlemede Kullanılan) : 40,000
  • 2 Final : 60,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 15,00 15,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 15,00 15,00
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture 13 2,00 26,00
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture 13 2,00 26,00
Ödev / Assignment 4 9,00 36,00
Toplam : 160,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 5
AKTS : 5,00