Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TDE 245 | ÂŞIKLIK GELENEĞİ I | 2,00 | 0,00 | 0,00 | 2,00 | 3,00 |
Dersin Dili | : | Türkçe |
---|---|---|
Dersin Seviyesi | : | Lisans |
Dersin Tipi | : | Zorunlu |
Ön Koşullar | : | Yok |
Dersin Amacı | : | Âşık tarzı kültür geleneğinin sözlü kültür ortamında yapısal şekilleniş özellikleri ve sosyo-kültürel işlevlerini; temsilci/icracı ve icra töresi, tür şekil ve müzikal yapı, muhteva ve işleyiş bakımlarından tahlil etmeyi öğretmek. Âşık tarzı kültür geleneğinin divan ve tekke tarzı kültür gelenekleriyle müşterek ve farklılıklarını kavratmak. Gelenek temsilcilerini ve mevcut edebi ürünlerin değerlendirilmesini yapmayı öğretmek. |
Dersin İçeriği | : | Türk ozanlık geleneği: köken oluşum ve gelişimi, temel özellikleri, Türk ozanlık geleneğinde tekke kurumuna bağlı değişim ve dönüşümler, Türk ozanlık geleneğinde kahvehane kurumuna bağlı değişim ve dönüşümler, Âşık tarzı kültür geleneğinin sözlü kültür ortamında yapısal şekilleniş özellikleri ve sosyo-kültürel işlevleri (temsilci/icracı ve icra töresi; tür ş/ekil ve müzik; muhteva ve işleyiş), Âşık tarzı kültür geleneğinin divan ve tekke tarzı kültür gelenekleriyle müşterek ve farklılıkları. |
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | : | Çobanoğlu, Özkul, 2000, Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara. Köprülü, M. Fuat, 1962, Edebiyat Araştırmaları I, Ankara. Günay, Umay, 1998, Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri | : | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | : | yoktur. |
Dersi Veren Öğretim Elemanları | : | Prof. Dr. Mehmet Ersal |
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları | : | yoktur. |
Dersin Verilişi | : | Yüz yüze |
En Son Güncelleme Tarihi | : | 19.12.2024 19:19:36 |
Dosya İndirilme Tarihi | : | 8.05.2025 |
Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|
Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Hazırlık Bilgileri | Öğretim Metodları | Dersin Öğrenme Çıktıları | |
---|---|---|---|---|---|---|
1.Hafta | *Genel giriş: sözlü, yazılı ve elektronik kültür, âşık kimdir? |
|||||
2.Hafta | *Âşıklık geleneğini oluşturan etmen ve koşullar
|
|||||
3.Hafta | *Âşıklık geleneğinin İslamiyet öncesi kökeni ve oluşumu |
|||||
4.Hafta | *Âşıklık geleneğinin ilk temsilcileri ve adlandırılmaları, kam, baksı, ozan; onların icra mahiyetleri ve âşıklarla olan benzerlikleri |
|||||
5.Hafta | *Ozanlıktan aşıklığa geçiş süreci ve sosyokültürel koşulların geleneğin dönüşümündeki etkileri
|
|||||
6.Hafta | *Tekke tasavvuf geleneğinin âşık şiiri üzerindeki etkisi ve “âşık adlandırması” |
|||||
7.Hafta | *Ara Sınav |
|||||
8.Hafta | *Alevi-Bektaşi geleneğinin âşıklık geleneği üzerindeki etkileri, âşıklık ve zâkirlik geleneği |
|||||
9.Hafta | *Âşıklık geleneğinin anlatıcılık, atışma gibi geleneğin gelişme dönemine ait özellikleri |
|||||
10.Hafta | *Âşıkların yetiştiği ve âşıklık geleneğinin tekamülündeki sosyokültürel koşullar |
|||||
11.Hafta | *Âşıklık geleneğinin icra özellikleri |
|||||
12.Hafta | *Âşıklık geleneğinin icra edildiği kültür ortamları |
|||||
13.Hafta | *Âşıklık geleneğinin icra edildiği kültür ortamları |
|||||
14.Hafta | *Genel değerlendirme |
|||||
15.Hafta | *Final Sınavı |
Aktiviteler | Sayı | Süresi(Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Final / Final | 1 | 2,00 | 2,00 |
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final | 1 | 15,00 | 15,00 |
Vize / Midterms | 1 | 2,00 | 2,00 |
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm | 1 | 15,00 | 15,00 |
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture | 14 | 2,00 | 28,00 |
Derse Katılım / Attending lectures | 14 | 2,00 | 28,00 |
Toplam : | 90,00 | ||
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : | 3 | ||
AKTS : | 3,00 |