EĞİTİM KATALOĞU
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
BBY 402 MESLEK ETİĞİ 3,00 0,00 0,00 3,00 6,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Bu derste, etik, mesleki etik ve Kütüphanecilik etiği ile ilgili temel kavramlar ve ilkelerin öğrenciler tarafından öğrenilmesi ve çalışma yaşamında uygulamalarının yollarının gösterilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda ulusal ve evrensel ölçütler üzerinden değerlendirmeler yapılması hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği : Bu derste, Kütüphanecilik etiği ve düşünce özgürlüğü, telif hakları, ALA, IFLA ve TKD`nin mesleki etik ilkeleri ve bilgi hizmetlerinde etik ilkeler konuları ele alınacaktır. Farklı ülkelerde yürütülen kütüphanecilik etik ilkelerinin yaptırımları üzerinde durularak genel bir harita oluşturulacaktır. Özellikle bilgi kaynaklarının sansürlenmesi üzerine tarihsel bir ele alış yapılacaktır.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Harun Tepe. Etik ve meslek etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2000. (ss. 17-32, 121-136) Bülent Yılmaz. "Bilgi ve Belge Yönetiminde (Kütüphanecilikte) Etik: Kuramsal Bir Yaklaşım", Kamu Etiği Sempozyumu 25-26 Mayıs 2009 TODAİE/Ankara içinde (ss.395-404). Ankara: TODAİE.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Ders kapsamında her hafta öğrencilere slayt hazırlanarak sunum yapılacaktır. Sunumun yanı sıra videolar eşliğinde öğretiler pekiştirilecektir. Öğrencilere araştırma ödevleri verilerek derste sınıf ile paylaşmaları sağlanacaktır. .
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Derste aşağıdaki yardımcı kaynaklar öğrencilerle aktif şekilde paylaşılacaktır; Takiyettin Mengüşoğlu. Felsefeye giriş. İstanbul: Remzi, 1992. (262-275 ss.). Ioanna Kuçuradi. "İnsan hakları ve özgürlük sorunu" , Çağın olayları arasında içinde (57-68 ss.) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2009. Takiyettin Mengüşoğlu. İnsan felsefesi. İstanbul: Remzi,1988. (61-172 ss.) Harun Tepe. Etik ve meslek etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2000. (ss. 17-32, 121-136). Hülya Yetişken. "Meslek normlarının etik imkan ve sınırları" , Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2005, 22 (1): 73-78 ss. (www.kutuphaneci.org.tr) Subaşıoğlu, F. "Kütüphanecilik Mesleğine Etiksel Bir Yaklaşım", Türk Kütüphaneciliği 1997 1, (1-2) 96-112 ss. Harun Tepe. (1997). "Ahlak, meslek ahlakı ve etik" , B. Yılmaz (Ed). 33. Kütüphane Haftası Bildirileri (31 Mart -6 Nisan 1997) Ankara: TKD, 1997. (ss. 126-133) TKD (1996). "Mesleki Ahlak İlkeleri", (www.kutuphaneci.org.tr) TKD (2008) "Düşünce Özgürlüğü Bildirgesi" , (www.kutuphaneci.org.tr) Yaşar Tonta - Ahmet Çelik. (Ed.) Bilgi Edinme Özgürlüğü. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 1996. Mehmet Toplu. "Kütüphaneciliğin Etik Sorunu ve Türkiye Yaklaşımı" , Türk Kütüphaneciliği 2007, 21 (2) 186-217 ss. (www.kutuphaneci.org.tr) Hasan S. Keseroğlu. "Bilgi ve Belge Yönetimi etiği ve Türkiye`de durum", 1. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu Yay. Haz. Ayşe Üstün, Ümit Konya. İstanbul: TKD İst. Şubesi, 2007 (171-183 ss.).
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Prof. Dr. Mehmet Ali Akkaya
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Yoktur
Dersin Verilişi : Ders her hafta ders için ayrılmış olan derslikte ilgili materyaller desteğinde yüz yüze işlenecektir.
En Son Güncelleme Tarihi : 15.01.2025 21:48:45
Dosya İndirilme Tarihi : 3.05.2025

  • 1 Etik kavramı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur.
  • 2 Etik ve mesleki etik ilişkisini görerek aralarındaki bağlantıyı yorumlayabilir.
  • 3 Bilgi profesyonelliği mesleğinin etik değerlerini ve temel etik ilkelerini öğrenir.
  • 4 Bilgi profesyoneli olan çalışanların mesleki etik ikilemlerini ve çözüm yollarını bilir.
  • 5 Mesleki etik ilkelerin günümüzde bilgi bilim açısından ne anlama geldiğini görerek bir vizyon ortaya koyabilir.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Etik nedir? Kişisel etik nedir? Mesleki etik nedir?
2.Hafta *Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin bireyin hayatında bütünleşmesi.
3.Hafta *Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin toplumsal hayattaki etkileri.
4.Hafta *Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
5.Hafta *Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
6.Hafta *Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesi.
7.Hafta *Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesinin zaman içindeki gelişmesi.
8.Hafta *Ara Sınav
9.Hafta *Teknolojik gelişmenin etik değerler üzerine etkisi.
10.Hafta *Uygunsuz içerik kullanımını engelleyici ve ortaya çıkarıcı programlar.
11.Hafta *Program çalıştırma uygulaması(Turnitin).
12.Hafta *Kütüphanecilik etiği
13.Hafta *Bilgi merkezlerinin etik konusundaki görevleri ve hassasiyetleri.
14.Hafta *Bilgi merkezlerinde etik ilkeleri.

  • 1 Ara Sınav (Bütünlemede Kullanılan) : 40,000
  • 2 Final : 60,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 15,00 15,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 15,00 15,00
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture 13 3,00 39,00
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture 13 3,00 39,00
Ödev / Assignment 5 7,00 35,00
Toplam : 185,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 6
AKTS : 6,00