EĞİTİM KATALOĞU
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
BBY5.104 UYGARLIK TARİHİNDE BİLGİ VE BİLGİ MERKEZLERİ 3,00 0,00 0,00 3,00 6,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Yüksek Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Bu derste, insanlığın bilinen en eski tarihinden itibaren bilgi ile olan ilişkisi, etkileşimi, bilginin evrimine bağlı olarak bilgi merkezlerinin gelişimi, bu gelişimi belirleyen sosyal, siyasal, kurumsal ve kültürel faktörler ile bilgi merkezlerin birey ve topluma olan etkilerinin kronolojik bir sistem dâhilinde ortaya konulması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği : Ders kapsamında bilginin ve bilgi merkezlerinin yanı sıra kısa uygarlık tarihi, bu tarihi biçimlendiren ve dünyanın her coğrafyasında farklılaşabilen dinamikler, bu dinamikler içinde bilgi merkezlerinin yeri, gelişim süreçleri ve bilgi merkezlerine yüklenen anlamlar ile sorumluluklar ele alınacak başlıklar olacaktır.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Berkes, N. (2003). Türkiye’de çağdaşlaşma, (4.bs.), A. Kuyaş (Yay. Haz.), İstanbul: Yapı Kredi. Burke, P. (2002). Bilginin toplumsal tarihi, (3.bs.), M. Tunçay (Çev.), İstanbul, Tarih Vakfı Yurt. Burke, P. (2013). Bilginin toplumsal tarihi II, (3.bs.), M. Tunçay (Çev.), İstanbul, Tarih Vakfı Yurt. Manguel, A. (2001) Okumanın tarihi, F. Elioğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Ders kapsamında her hafta öğrencilere slayt hazırlanarak sunum yapılacaktır. Sunumun yanı sıra videolar eşliğinde öğretiler pekiştirilecektir. Öğrencilere araştırma ödevleri verilerek derste sınıf ile paylaşmaları sağlanacaktır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Akkaya. M. A. (2015). Türk beşikdevri basmalarında yazma kitap geleneğinin etkileri ve içkapağın gelişimi. İstanbul: Hiperlink. Dahl, S. (1999) Antikçağ’dan günümüze her yönüyle kitabın tarihi, Mehmet Dündar (Çev.), Ankara: Kültür Bakanlığı. Fischer, S. R. (2001). A history of writing. Suffolk: St. Edmundsbury. Gnanadesikan, A. E. (2009). The writing revolution: cuneiform to the internet. New Jersey: John Wiley & Sons. Mason, S. F. (2001). Bilimler tarihi, U. Daybelge (Çev.), Ankara: Kültür Bakanlığı.
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Prof. Dr. Mehmet Ali Akkaya
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Yoktur
Dersin Verilişi : Ders her hafta ders için ayrılmış olan derslikte ilgili materyaller desteğinde yüz yüze işlenecektir.
En Son Güncelleme Tarihi: : 6.09.2024 21:20:26

  • 1 Bilginin insanlıkla koşut tarihini yetkinlikle bilir.
  • 2 Bilginin ve aktarılabilir olmasının bilgi merkezlerini ortaya çıkarma ve dönüştürme sürecini öğrenir.
  • 3 Bilginin uygarlıkların ortaya çıkış ve gelişim sürecindeki rolünü kavrar.
  • 4 Bilgi merkezlerinin uygarlık tarihindeki yerini ve önemini -bilir.
  • 5 Bilginin, bilgi merkezlerinin ve toplumun değişim dinamiklerini bugünün bakışından yorumlayabilir.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Giriş ve Ders Tanıtımı
2.Hafta *Bilgi (tanım, önemi, amaç ve işlevleri)
3.Hafta *Bilgi Merkezleri (tanım, önemi, amaç ve işlevleri)
4.Hafta *Bilgi Merkezlerinin Toplumsal Rolleri ve İşlevleri
5.Hafta *Antikçağ ve Ortaçağ Bilgi Merkezleri
6.Hafta *Yeniçağ Bilgi Merkezleri
7.Hafta *Rönesans, Reform ve Bilgi Merkezleri
8.Hafta *Vize Sınavı
9.Hafta *Halk Kütüphaneleri Tarihi: Gelişimi Etkileyen Sosyal, Siyasal, Kurumsal, Kültürel ve Eğitim Yapılanmaları
10.Hafta *Okul ve Üniversite Kütüphaneleri Tarihi: Gelişimi Etkileyen Sosyal, Siyasal, Kurumsal, Kültürel ve Eğitim Yapılanmaları
11.Hafta *Milli Kütüphaneler ve Misyonları
12.Hafta *Özel Araştırma Kütüphanelerinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
13.Hafta *Türkiye’de Bilgi Merkezleri ve Kütüphaneciliğimiz (Osmanlı Dönemi)
14.Hafta *Türkiye’de Bilgi Merkezleri ve Kütüphaneciliğimiz (Cumhuriyet Dönemi)
15.Hafta *Bilgisayar ve İnternet Teknolojisinin Bilgi Merkezlerinin Evrimi İçin Önemi

  • 1 Vize : 40,000
  • 2 Final : 60,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Vize / Midterms 1 3,00 3,00
Final / Final 1 3,00 3,00
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Ders Öncesi Biresysel Çalışma / Individual study before lecture 14 2,00 28,00
Ders Sonrası Biresysel Çalışma / Individual study after lecture 14 2,00 28,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 30,00 30,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 45,00 45,00
Toplam : 179,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 6
AKTS : 6,00