Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SOH309 | TIBBİ VE PSİKİYATRİK SOSYAL HİZMET | 2,00 | 0,00 | 0,00 | 2,00 | 4,00 |
Dersin Dili | : | Türkçe |
---|---|---|
Dersin Seviyesi | : | Lisans |
Ön Koşullar | : | Yok |
Dersin Amacı | : | Bu ders yedinci dönem sosyal hizmet öğrencilerine sağlık bakım ortamlarında sosyal hizmet mesleğinin tanıtılmasına ve tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet uygulamalarının öğretilmesine yardımcı olur. Hastaneler ve diğer sağlık bakım kuruluşları sosyal hizmet uzmanlarının öncelikli istihdam sektörleri arasında yer almaktadır. Bu nedenle, çeşitli hastalıklardan doğrudan veya dolaylı olarak ruhsal, sosyal ve ekonomik yönlerden etkilenen bireylere, gruplara, ailelere ve topluma nasıl etkili yardım sağlanacağının öğrenilmesi gerekmektedir. Çeşitli ortamlardaki tedavi ekibinde sosyal hizmet uzmanının rolü ve tedavi hizmetlerinin farklı basamaklarında sunulan hizmetler ders süresince ele alınacaktır |
Dersin İçeriği | : | Dersin amacı, kapsamı ve öğrencilerin sorumlulukları hakkında bilgilendirme; Sağlık Bakım Uygulamalarında Tıbbi Sosyal Hizmetin Kapsamı ve Önemi, Sağlık Alanında Sosyal Hizmetle İlgili Mevzuat, Kronik Hastalığı Olan Bireyler için Sosyal Hizmet: Hastalıkların Psikososyal Yönleri ve Güçlendirme Yaklaşımına Dayalı Klinik Müdahaleler, Yaşam Sonu Bakımda Sosyal Hizmet Uzmanının Rolleri, Yaslı Bireylerle ve Ailelerle Sosyal Hizmet: Mikro Düzey Müdahaleler, Tıbbi Sorunlar: Kardiyovaskuler Hastalıklar ve Ruh Sağlığı Sorunları, Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Kanser: Birey ve Ailelerle Sosyal Hizmet Müdahaleleri, Nefrolojik Sosyal Hizmet ve Grup Çalışması Örneği, Diyabet: Birey ve Ailelerle Sosyal Hizmet Müdahaleleri, Yazılı Ödev Sunumları yer almaktadır. |
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | : | Oral, M. ve Tuncay, T. (2012). ?Ruh Sağlığı Alanında Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rol ve Sorumlulukları? Toplum ve Sosyal Hizmet, 23(2), 93-114.<br />Tuncay, T. (2007). "Kronik Hastalıklarla Başetmede Tinsellik", Sağlık ve Toplum, 17(2), 13-20.<br />Tuncay, T. (2009). Genç Kanser Hastalarının Hastalık Anlatılarının Güçlendirme Yaklaşımı Temelinde Analizi, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(2), 69-88.<br /> |
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri | : | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma, Gösteri, Örnek Olay İncelemesi |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | : | yok |
Dersi Veren Öğretim Elemanları | : | Doç. Dr. Melike Tekindal |
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları | : | - |
Dersin Verilişi | : | yüz yüze |
Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|
Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Hazırlık Bilgileri | Öğretim Metodları | |
---|---|---|---|---|---|
1.Hafta | *Derse genel giriş ve öğrencilerin oryantasyonu - Tarihsel arkaplan ve Sağlık Alanında Sosyal Hizmetin Tarihsel Gelişimi - Kuramsal Perspektifler - Çvresi içinde birey perspektifi - Biyopsikososyal model - Medikal model |
||||
2.Hafta | *Mevzuat - Tıbbi Sosyal Hizmetin Kapsamı - Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Türkiye) - Yasal Çerçeve: Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği - Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi |
||||
3.Hafta | *Sağlığın ve Hastalığın Sosyal İnşası - Sağlık derken ne kastediliyor? - Hastalık derken ne kastediliyor? |
||||
4.Hafta | *Sağlık Bakım Ortamlarında Sosyal Hizmet Rolleri - Medikal yaklaşımın sınırları - Sağlık ekiplerinde sosyal çalışmacının rolleri |
||||
5.Hafta | *Sağlık Bakım Ortamlarında Sosyal Hizmet Rolleri - Sağlığın tasarımının bir parçası olarak sosyal çalışma - İnterdisipliner yaklaşım - Yeterlilikler |
||||
6.Hafta | *Ara sınav |
||||
7.Hafta | *Sağlık Davranışı Kuramları - Sosyal hizmet araştırması ve uygulamasında kuramın kullanımı - Rasyonel tercih temelli kuramsal yaklaşımlar - Sosyal ağ temelli kuramsal yaklaşımlar - Sosyal eylem kuramı - Sağlık hizmetleri kullanımının |
||||
8.Hafta | *Bedensel ve Ruhsal Sağlık: Değerlendirme ve Müdahale 1 - Hastalık risikini artıran psikososyal koşullar - Bedensel sağlık ve akıl sağlığının rolü - Psikososyal durumun incelenmesi - Anksiyete ve duydudurum bozuklukları - Ayırıcı değer |
||||
9.Hafta | *Bedensel ve Ruhsal Sağlık: Değerlendirme ve Müdahale 1 - İntihar - Psikososyal müdahale stratejileri - Bilgilendirme ve psikoeğitim - Uyum danışmanlığı - Stres yönetimi ve sağlığı destekleyici davranışlar |
||||
10.Hafta | *Değer ve etik temeli - Hasta Hakları |
||||
11.Hafta | *Onkoloji Sosyal Hizmeti - Psikoonkolojinin tarihçesi - Kanserin epidemiyolojisi ve tedavisi - Kronik hastalık olarak kanser - Kanserin anlamı - Kanser ve aile - Bir çocuk kanser olduğunda - Kanserli yaşlılar |
||||
12.Hafta | *Nefroloji Sosyal Hizmeti - Bir halk sağlığı sorunu olarak kronik böbrek yetmezliği - Psikososyal yönler - Ramifications of psychosocialissues |
||||
13.Hafta | *Organ Nakli Sosyal Hizmeti - Organ nakli hakkında - Hastanın deneyimi - Donörün deneyimi - Transplantasyon ünitesinde sosyal çalışmacı |
||||
14.Hafta | *Psikiyatrik Sosyal Hizmet - Ruhsal hastalıklar hakkında - DSM-IV hakkında bilgi - Sosyal hizmet ve ruhsal sağlığın tarihçesi - Hastanın deneyimi - Ailenin deneyimi - Psikiyatrik sosyal çalışmacı - Tanı, tedavi ve izleme süreci |
||||
15.Hafta | *Genel Sınav |
Aktiviteler | Sayı | Süresi(Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Vize | 1 | 2,00 | 2,00 |
Ödev | 2 | 25,00 | 50,00 |
Final | 1 | 2,00 | 2,00 |
Derse Katılım | 15 | 2,00 | 30,00 |
Ara Sınav Hazırlık | 1 | 10,00 | 10,00 |
Final Sınavı Hazırlık | 1 | 20,00 | 20,00 |
Toplam : | 114,00 | ||
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : | 4 | ||
AKTS : | 4,00 |