Eğitim Kataloğu
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
PNGE301 MÜHENDİSLİKTE SAYISAL YÖNTEMLER 3,00 0,00 0,00 3,00 5,00

Ders Detayı
Dersin Dili : İngilizce
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Bu derste, mühendislik ve fen bilimlerinde ortaya çıkan problemlerin sayısal çözümleri ve onların matematiksel programlamalarını öğretme amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği : Taylor Serileri. Sayısal analizde Hata kavramı. Linear olmayan denklemler için çözüm teknikleri: Kesme metodu, Kiriş metodu, ve Newton's Metodu. Sistem Çözümleri: Gauss-Siedel Metodu, Newton metodu. İnterpolasyon: Lagrange interpolasyonu, En küçük Kareler yaklaşımı. Sayısal Türev: İleri, Geri ve merkezi farklar. Sayısal integral: Yamuk Kuralı, Simpson kuralı. Basit diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri: Açık Euler metodu, Kapalı Euler metodu, orta nokta kuralı, Runge-Kutta metodu. Sınır değer problemlerinin sayısal çözümleri. Bu metotlar için MATLAB programlama.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : 1) Numerical Methods Using MATLAB: International Edition, 4/E (John H. Mathews, Kurtis K. Fink) 2) An Engineer's Guide to MATLAB (E.B. Magrab, S.Azarm, B. Balachandran, J. H. Duncan, K. E. Herold, G.C. Walsh )
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Öğrenci merkezli, bilgisayar destekli, yüz yüze eğitim.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Programlama temel mantığını biliyor olmak.
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Doç. Dr. Sıla Övgü Korkut Uysal
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Dersi veren diğer öğretim elemanları: Doç. Dr. Sıla Övgü Korkut Uysal, Öğr. Gör. Dr. Yeşim Çiçek
Dersin Verilişi : Yüz yüze ve bilgisayar destekli anlatım
En Son Güncelleme Tarihi : 18.09.2024 11:01:16
Dosya İndirilme Tarihi : 16.06.2025

  • 1 Sayısal metotların kullanım alanlarını belirler ve hatayı tanımlar. Kök bulma çözüm tekniklerini açıklar ve MATLAB programlarını oluşturur. MATLAB kullanarak basit döngüleri oluşturur.
  • 2 Sistemlerin Sayısal çözüm metotlarını listeler ve farklarını ayırt eder
  • 3 Bazı deneysel verileri kullanarak farklı metotlar ile polinom oluşturur ve Minimum hatayı baz alarak lineer olmayan fonksiyonlar üretir.
  • 4 İntegral ve türev sayısal analiz teknikleri ile hesaplar.
  • 5 Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözüm metotlarını tanımlar, kategorize eder ve bu metotların MATLAB programlarını oluşturur

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Sayısal Metotlar dersine giriş Genel hatırlatmalar "Hata" kavramına genel bakış
*Yüz yüze ve bilgisayar destekli eğitim
Ö.Ç.1
2.Hafta *MATLAB programına giriş Önemli döngüler Girdi & Çıktı kavramları
*Bilgisayar destekli ve interaktif eğitim
Ö.Ç.1
3.Hafta *Kök Bulma metotları: 1) Kesme Yöntemi 2) Kiriş yöntemi 3) Newton-Raphson yöntemi
*Yüz yüze ve interaktif eğitim ()
Ö.Ç.1
4.Hafta *Kök bulma yöntemlerinin MATLAB da oluşturulması; MATLAB'ın kök bulma için kullanılan hazır araçlarına bakış
*Bilgisayar destekli interaktif eğitim
Ö.Ç.1
5.Hafta *Sistemler için sayısal metotlar 1) Gauss-Seidel metodu 2) Sistemler için Newton metodu
*Yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.2
6.Hafta *Sistem çözümlerinin yaklaşık çözümlerini MATLAB üzerinde tartışma
*Bilgisayar destekli ve interaktif eğitim
Ö.Ç.2
7.Hafta *Interpolasyona giriş: Verileri kullanarak polinom üretme 1) Lagrange interpolasyon yöntemi 2) Newton bölünmüş farklar metodu
*Yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.3
8.Hafta *Vize Sınavı
Ö.Ç.1
Ö.Ç.2
Ö.Ç.3
9.Hafta *Interpolasyon kavramına devam 3) En küçük kareler yöntemi (Regressyon) 3.1) Lineer denklemler 3.2) Lineer olmayan denklemler
*Yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.3
10.Hafta *Interpolasyon kavramına MATLAB ile bakış: kodlama - MALAB araç kullanımları
*Bilgissayar destekli, interaktif ve yüz yüze eğitim
Ö.Ç.3
11.Hafta *Sayısal Türev: 1) ileri fark metodu 2) geri fark metodu 3) merkezi farklar metodu 4) metot üretimi
*Yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.4
12.Hafta *Sayısal Integral 1) Yamuk kuralı (+Kompozit form) 2) Orta nokta kuralı (+Kompozit form) 3) Gauss-Quadrature metot
*Yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.4
13.Hafta *Adi diferansiyel denklemler için çözüm metotları 1) Açık Euler kuralı 2) Kapalı Euler Kuralı 3) Heun metodu 4) 4.mertebeden Runge-Kutta metodu
*yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.5
14.Hafta *Adi diferansiyel denklemler için çözüm metotları 1) Açık Euler kuralı 2) Kapalı Euler Kuralı 3) Heun metodu 4) 4.mertebeden Runge-Kutta metodu
*yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.5
15.Hafta *Sınır Değer Problemlerinin yaklaşık çözümleri
*yüz yüze ve interaktif eğitim
Ö.Ç.5

  • 1 Final : 50,000
  • 2 Vize : 50,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Vize / Midterms 1 2,00 2,00
Final / Final 1 2,00 2,00
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Ders Öncesi Bireysel Çalışma / Individual study before lecture 14 1,00 14,00
Ders Sonrası Bireysel Çalışma / Individual study after lecture 14 4,00 56,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 10,00 10,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 10,00 10,00
Toplam : 136,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 5
AKTS : 5,00

P.Ç. 1 P.Ç. 2 P.Ç. 3 P.Ç. 4 P.Ç. 5 P.Ç. 6 P.Ç. 7 P.Ç. 8 P.Ç. 9 P.Ç. 10 P.Ç. 11
Ö.Ç. 1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ortalama 5,00 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0